wicca and all things awesome -

Ugglor i mossen

I dag kom min nya staty! Jag har inte ens betalat för den än, men hon bestämde sig visst för att skicka den ändå. I dag kom även kontouppgifterna. Tur att jag är en sådan hederlig typ! ;) Statyn kom i en stor låda och det var nästan att jag drog efter andan när jag öppnade den, för statyn var stor. Den gav ett maffigt intryck. So, today I will be off trying to find myself an owl!

Förresten så skrev "
PaganDad" om wiccaner som inte känner till den historia de är en del av, som bara går på festivaler och öppna ritualer (kanske inte stämmer så bra i Sverige, där det knappt finns något av det) men inte praktiserar själva. Frågan var vilka som bär skulden? Är det de själva, eller är det kanske också författarna, som nästan aldrig tar upp wiccas historia mer än sketchartat? Patrick McCleary (PaganDad) ansåg att det därför ligger på den äldre generationen wiccaner att utbilda de nya.  Det är en intressant fråga som jag tyvärr inte har något bra svar på. Frågan är om det ens är vettigt att försöka lägga skulden på någon alls.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag känner igen problematiken, som PaganDad tar upp! Men jag håller nödvändigtvis inte med om anledningen och lösningarna. För oss i Sverige tror jag att det är en del snobberi och en del hemlighetsmakeri som gör att så få känner till vad vår tro handlar om - egentligen. Snobberi, för att det förekommer en extrem "vi mot dem" mentalitet bland hedningar i stort och i till och med mellan olika traditioner. Istället för att plocka fram den berömda acceptansen som vi skryter så om.Hemlighetsmakeri, för att vi fortfarande knappt vågar ta för oss och stå för att vi är wiccaner och stolta. Må så vara att vi är en minoritetsreligion. Men måste vi gömma oss för det? Skulle älska att cykla förbit dörrar där det hänger pentagram på dörren. Eller där altaret inte är gömt i skåp eller inne i sovrummet...

Postat av: Angelika V.

Jag tycker ju inte att man varken kan eller bör lägga skulden på någon.

Det är sånt som händer med tiden bara, inget som man vill, men det kanske är oundvikligt.

Håller också med Anna, skulle vilja se fler pentagram! Men samtidigt vill jag då att de som hänger upp symbolen eller på annat sätt visar upp sin wiccighet verkligen vet vad det betyder. Har sett pentagram som ungdomar bär helt öppet, men tror inte att de vet vad det är de har runt halsen.. att vara hedning är inget man är för att vara cool, det är att vara den man egentligen är, om du fattar mitt svamlande :P



Intressant är det oundvikligen, och det går nog inte att få en bra avslutning på den diskussionen..

2009-04-02 @ 22:44:44
URL: http://mrsewenson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback