wicca and all things awesome -

Tänk!

Jag kom bara att tänka på det faktum att det är så lätt att rapa upp åsikter och fakta utan att tänka, även när det kommer till wicca. Om jag inte tänkte (och tvivlade) kunde jag lätt berätta massa saker som skulle vara helt meningslösa eftersom jag inte skulle ha reflekterat över dem. Det tar tid och energi att reflektera, det är inget man gör i en handvändning. När man börjar läsa om wicca får man väldigt mycket (men oftast ganska ytlig) information väldigt snabbt. Det tar tid att sortera och bilda sig en egen uppfattning utifrån en del ganska motstridiga fakta.

Men om man tar allt bokstavligt, tar allt som sanning, då kanske man plötsligt får för sig att man vet massor. För det är ju rätt lätt att upprepa vad någon annan har skrivit eller sagt, om man har någorlunda gott minne. Utan att egentligen tillägna sig någon verklig kunskap. För vad är kunskap? Därom tvistar de lärde i Lund. Förmodligen något som är till någon nytta, något man kan använda. För annars är det bara onödig information, och vem blir lycklig av det?

Därför måste vi börja reflektera, ifrågasätta och dra lärdom av det vi upplevelser, läser och hör. På så vis blir kunskapen levande och vi lär oss kanske faktiskt något i ordets rätta bemärkelse. Var ingen nickedocka! Tänk själv, och dela med dig av dina tankar till andra. Låt oss hjälpa varandra framåt i våra resonemang och idéer, låt oss stärka varandra, för allas vårt bästa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback