wicca and all things awesome -

Artio

Jag kände att jag ville veta lite mer om gudinnan Artio. Jag är nämligen övertygad om att det var henne jag mötte i en dröm för några år sedan. Jag hittade just en bild som är nästan exakt som jag såg henne då, med en björn som reser sig genom henne. Vid den tidpunkten visste jag ingenting om denna björngudinna. Jag brukade dock ofta meditera att jag besökte underjorden genom ett björnide.



Artio är en kontinental keltisk gudinna, vars namn betyder just "björn". Hon kan ursprungligen ha varit en teutonisk gudinna. I Bern, Schweiz, har man funnit en avbildning av Artio. En björn står framför en sittande kvinna som håller frukt och blommor i ena handen och en korg i den andra. Man har slutit sig till att hon är en skördegudinna och fertilitetsgudinna. Man har även funnit inskriptioner till henne i Tyskland och Luxemburg.



En teori är att Artio kan ha assimilerats med Diana när stammarna erövrades av romarna. Både den romerska Diana och den grekiska Artemis tillskrivs björnen i mytologin. Några tror också att hon kan ha infiltrerat kristendomen i form av Sankt Ursula (Lilla Björnen), en latinsk form av Ursel som betyder "björnhona". Hennes festdag är 21 oktober, vilket stämmer väl överens med Artios attribut som skördegudinna.

Mycket mer information finns tyvärr inte att tillgå på internet.


Kommentarer
Postat av: Ariadna

Artio var en ny bekantskap för mig. Intressant, tack för att du delar med dig!



Kramar och Var Välsignad!

Postat av: neina

Artio är en jättespännande gudinna! Vad roligt att du tar reda på mer om henne! Hoppas vi får höra fortsättningen ;) Kram! (och krya på dig...)

2011-09-30 @ 21:23:50
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Vaettr

Ny bekantskap här också, härligt!

2011-10-02 @ 13:21:41
URL: http://openingthebroomcloset.wordpress.com
Postat av: Korpvinge

Intressant dröm och en spännande gudinna. Trevlig läsning :)

2011-10-13 @ 12:20:20
URL: http://korpvinge.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback