wicca and all things awesome -

Montserrat

Då har även Imbolc passerat! Det rullar stadigt framåt mot vår och jag fick en försmak när jag besökte ett soligt Barcelona i veckan. Det var ca 13 grader varmt och blå himmel. Vi (jag och maken) ugglade mest på muséer, men det bästa var en busstur till det vackra, heliga berget Montserrat, där det bland annat finns ett gammalt benedictinerkloster, en basilika (kyrka välsignad av påven) och Europas äldsta pojkkör. I basilikan måste man givetvis se den sägenomspunna statyn av Svarta Madonnan. Hon kallas även La Moreneta vilket betyder den mörka.
 
 
Jag fick såklart hedniska vibbar där på det mäktiga berget och tanken fördes till mitt Östergötlands Omberg och sägnen om gudinnan Omma som sades ha bott där. Det vore ytterst märkligt om en bergsgudinna inte hade dyrkats vid Montserrat innan kristendomen kom, och om La Moreneta inte är en perfekt följetång... Jag har också läst att grott- eller underjordsgudomar ofta har avbildats mörka.
 
För att få se den inglasade statyn måste man gå en trång väg på basilikans högersida, fylld med andra turister, för att få några korta ögonblick framför jungfrun. När det var min tur lade jag händerna på knopparna framför (som jag såg att de andra gjorde), såg på Gudinnan och hälsade henne leende som den feminina principen. Det var ett fint ögonblick!
 
 

Kommentarer
Postat av: Nova

Vilket vackert berg! Låter härligt med försmak av vården...jag längtar efter sol, värme och gröna knoppar.

Svar: Ja, jag också! Men det känns som att våren är kring hörnet nu!
Ceriadwen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback