wicca and all things awesome -

Väktarna

Använder för en gångs skull laptopen istället för ipaden när jag skriver. Det är en klar skillnad när man vill skriva lite mer text!
 
Jag funderade lite över väktarnas beskaffenhet i Wicca. Väktarna är väsen som man visualiserar i de fyra olika väderstrecken, och som bjuds att närvara när man öppnar riktningarna, men i vilken form och i vilket syftar varierar ganska mycket. För somliga tar de formen av vindar (en idé från antiken), elementarer (även om en del anser att de är så primala/ursprungliga att de inte kan kontaktas direkt. Dessa är gnomer för jord, sylfider för luft, salamandrar för eld och undiner för vatten) verkliga eller mytologiska djur, människogestalter eller till och med ärkeänglar, även om jag personligen känner att man då har rört sig ganska långt bort från ett wiccanskt ramverk och mer mot ett ganska traditionellt västerländskt ceremoniellt. I en bok jag nämnde på bloggen för ett tag sedan, kallade författaren i sin tradition in fyra enhörningar. Så, jag antar att beroende på dina preferenser kan det mesta passera som väktare. Väktarna kan föreställas stå strax utanför cirkeln eller precis innanför, i respektive väderstreck.
 
Vad man anser att väktarna har för funktion i cirkeln varierar som sagt. En del utövare ser dem som mer konkreta personifieringar av elementen, som bevittnare av riten, som beskyddare av cirkelns gränser, eller väsen som hjälper till att hålla energin i cirkeln eller tillför egen energi. Den förklaring av väktarnas funktion som jag själv har fastnat för är att de fungerar som ett slags filter för elementen och bara släpper igenom så pass mycket kraft som är passande i cirkeln. Som jag ser det är den råa kraften hos elementen så pass svårhanterlig och potentiellt farlig att den behöver modereras. Men att väktarna kan hantera denna energi betyder inte att de själva är super-duper-mäktiga. Ett enkelt durkslag som kan hantera kokhett vatten är inte ett universalverktyg, utan helt enkelt anpassat för sin uppgift. Naturligtvis kan man se det som att väktarnas funktioner kan vara flera av dessa kombinerade.
 
Själv har jag inte varit inklinerad att sätta någon mental skepnad på väktarna i mitt tidigare utövande. I covenet använder vi en form och det fungerar bra i det sammanhanget, men är nog inte hur jag skulle välja själv, tror jag. Tills jag har utforskat mer vad det innebär för mig, använder jag mig av dem.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback