wicca and all things awesome -

Snart Imbolc

 
 
Hej vänner!
 
Ja, snart är det Imbolc och jag längtar verkligen! Imbolc är en av mina favorithögtider, kanske för att den bär med sig löftet om våren och ljusare tider. Det är också en av eldhögtiderna, och fokus ligger på inspiration, aktivitet och förnyelse. Imbolc är gudinnan Brigids dag, och hon styr över poesi, smideskonst och helande, då hon kopplas samman med eld och heliga källor.
 
För att förbereda firandet gjorde jag för några dagar sedan en rökelseblandning. Receptet hittade jag online, och tyckte det kunde vara spännande att prova. Det lyder så här:
 
3 delar frankincense (frankincense ingår i de flesta av mina blandningar, det doftar verkligen helt ljuvligt!)
2 delar drakblod
0,5 del rött sandelträ
1 del kanel
Några droppar rött vin
 
Den sista ingrediensen, som jag ännu inte har, är vårens första blomma i torkad form. Men det kommer vad det lider, det lär ju bli över till nästa år också. Jag provbrände rökelsen i dag, och den luktade gott!
 
I går handlade jag lite till altaret. Nu för tiden har man ju så mycket saker att man sällan känner behovet, men jag minns i början av mitt praktiserande när jag köpte en ny altarduk inför varje högtid. Det var så spännande! Jag gick också mycket på loppis och hittade det ena och det andra, bland annat superfina ljusstaksdekorationer i form av höstfärgade eklöv till Mabon, och en hare i blått glas till Ostara. Ja, mycket fint har man hittat genom åren på second hand för en billig penning, det var bra när man studerade.
 
Det jag köpte i går var en större vit hjort i gips (troligen), murgröna i plast (visst, det är trevligare med levande murgröna men den är lite svårare att dekorera med!), och gröna värmeljushållare. En ritual håller jag på att fila på.
 
 

Kommentarer
Postat av: Peach

Har du någon gång utövat "riktig magi" eller är allt andligt. Jag menar har du nån gång fått nått att hända?

Svar: Ja, det har hänt. Men den mesta magi jag gör handlar om att förändra mig själv, inte omvärlden.
Ceriadwen

2014-01-30 @ 19:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback