wicca and all things awesome -

Nymåneritual

Bestämde mig för att lägga ut ritualen jag har arbetat med nu på förmiddagen. Kanske kan någon annan också ha glädje och användning av den. ;-) Skriv gärna vad ni tycker! En del av texterna har jag översatt från nätet och gjort om lite (ni kommer kanske känna igen The Charge of the Goddess, fast på svenska med rim!). Tyvärr har jag inte kvar sidorna där jag hittade dem. En av texterna kommer iallafall från boken Ariadne´s Thread av Shekhinah Mountainwater, ifall ni vill kolla upp den. (Rekommenderas!) Men åkallan av riktningarna är helt och hållet min, och det är ju iallafall jag som har fört allt samman. Så... det känns som min ritual. Den går även att anpassa till flera personer om man vill.



Nymåneritual

Du behöver:
Rökelse/salvia
Ringklocka eller trumma
En skål med vatten
Havssalt (det går också med vanligt bordssalt)
Athame eller kniv för att kasta cirkeln (eller så kan du använda din hand)
En bägare eller glas med vatten eller vin
Ett vitt eller silverfärgat ljus



Gör fint på altaret. Ställ gärna fram blommor, saker med månar och bilder av hur du föreställer dig Jungfrun.

Rena dig med rökelse eller salvia

Blanda havssalt i en skål med vatten och säg:


Genom blandandet av jord och vatten söker jag Gudinnans kärlek


Blanda saltet och vattnet med ditt pekfinger och för upp det till din panna. Rena sedan alla riktningar genom att droppa vattnet, och säg:


Genom jord och vatten renar jag öst/syd/väst/norr


Kasta cirkeln och säg:


Jag skapar ett rum mellan världarna. Det här är en tid som inte är en tid, på en plats som inte är en plats. Cirkeln är sluten.


Kalla in riktningarna. Börja i öst. Ring i klockan och säg:


Var hälsade, alla krafter i öst. Jag kallar in luftens element i min cirkel. Nymånens bleka skära hänger på den djupblå himlen vid nattens början. Jungfru, vi höjer våra blickar och ser ditt tecken på himlen.


Gå till syd och ring i klockan


Var hälsade, alla krafter i syd. Jag kallar in eldens element i min cirkel. Fullmånens klara sken lyser upp vår väg i nattens mörker. Moder, vi höjer våra blickar och ser ditt tecken på himlen.


Gå till väst och ring i klockan


Var hälsade, alla krafter i väst. Jag kallar in vattnets element i min cirkel. Den avtagande månens kropp speglas i världens hav. Gamla, visa Gudinna, vi höjer våra blickar och ser ditt tecken på himlen.


Gå till norr och ring i klockan


Var hälsade, alla krafter i norr. Jag kallar in jordens element i min cirkel. Svartmånens djupa hemligheter döljs för våra ögon. Svartmåne, din skepnad rymmer Gudinnans alla former, vi höjer våra blickar och skådar efter ditt tecken på himlen.


Ställ dig framför altaret med händerna lyfta och säg:

Lyssna till Stjärngudinnans ord,

vars kropp omfamnar både himmel och jord:

Jag är skönheten hos månen som glöder i natten
Jag är mysteriet i regnet och i havets vatten

Jag är den längtan som bor i varje man och kvinnas bröst
Res dig och kom till mig, viskar min röst
För jag är naturens själ
som har gett liv åt allt som är
Från mig härrör allt
och till mig återvänder det när det är dött och kallt
Inför mitt anlete, låt ditt innersta hänföras
över det oändliga som aldrig kan förklaras
Låt min dyrkan vara inuti det hjärta som gläder sig
För se, alla handlingar av kärlek är ritualer för mig
Låt därför skönhet och styrka få en plats i dig
Låt kraft och medkänsla, heder och vördnad finnas i dig
Till dig som hör din längtan kalla
vet, att för att finna mig måste du känna det största mysteriet av dem alla:
Om du inte finner i dig själv det du söker
kommer du heller inte att finna det i någon annan du möter
För se, jag har varit med dig nu och alltid förut
och jag är det som uppnås vid längtans slut

Sätt dig bekvämt framför altaret

Månjungfru, ditt ljus har precis kommit åter,

härskarinna av ungdom och ny början

Ditt ljus skiner ner över Jorden


På nattens mörkaste kappa

låt ditt märke spridas för alla att se

Starkt skinande på himlen


I natt, låt dina silvervågor av ny början

skölja iväg den förra cykeln

Svep iväg min trötthet och oro

Fyll mig till brädden med styrka och hopp

Förbyt bleknande drömmar mot nya

och ge mig uthållighet att fortsätta


Himlens Gudinna, se ner på mig

Din häxa, magiker och prästinna

I din närvaro har jag kommit


När månen rör sig genom sina cykler

må jungfruns välsignelser

förbli starka och omge oss


I den trefaldiga gudinnans namn: Artemis, Selene, Hekate

må det så ske


Tänd ett vitt ljus och säg


Med denna låga tänder jag inuti mig

Jungfruns anda


Ring i klockan ett tag, eller trumma, samtidigt som du fokuserar på din andning och ljusets låga. Säg efter ett tag:


Jag är hel i mig själv, helig

Jag är den lysande Jungfrun

Stark, oövervinnelig och fri

Jag är den mörka Jungfrun

Beklädd i slöjor och mysterier

Jag är solens puls

Och månens dragning

Flödande från den ena till den andra

I perfekt harmoni

Där jag går

kan ingen hindra mig

Jag är Jungfrun

För alltid ung och fri


Meditera en stund över hur du skulle vilja använda Jungfruns kraft i ditt liv, var behövs den? Samtala med Gudinnan om du vill. När du är färdig, säg:


All vördnad och kärlek till Gudinnan, för Hon är kraften bakom all kraft, Gudinnan bakom alla gudar, den eviga livskraften bakom död. Vi hälsar alla Himlens och Jordens Drottning.


Höj din bägare i en skål för henne och säg:


För Artemis och alla andra gudinnor!

När du har druckit tar du farväl till Gudinnan och riktningarna. Dra tillbaka cirkeln och städa undan.


Kommentarer
Postat av: mana

det är så kul när du lägger in sånt här :)

Postat av: Ceriadwen

Tack! Jag får se till att göra det oftare, för jag tycker också det är kul. :-D

2007-09-13 @ 22:14:21
Postat av: Cissi

wow! äntligen en blogg värd att följa. Det var en riktigt bra ritual du har där, prövade den själv (med vissa ändringar, som passade bättre för mig) och det kändes väldigt bra! :)

2010-11-07 @ 15:06:08
Postat av: Ceriadwen

Cissi: Vad roligt att du gillade den men ändå kunde bearbeta den. Härligt! :)

2010-11-08 @ 09:37:42
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Kim

Tack för många fina tips. Några ska jag använda i nymånens ära ikväll.



Blessed be

2011-01-06 @ 10:55:38
URL: http://diambo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback