wicca and all things awesome -

Myternas makt

I dag fick jag äntligen sova ut! I veckan har vi jobbat mycket och länge på universitetet och det är krävande men roligt. I onsdags fick vi en liten grundkurs i PowerPoint, som jag pinsamt nog aldrig har hållt på med innan. Som tur var är programmet inte alls speciellt svårt att komma igång med och på kvällen började jag pilla på det här hemma. I kursen Svenska A på gymnasiet finns mål som eleven ska ha uppnått efter avslutad kurs (för er som inte vet blir jag färdig lärare till sommaren). Ett av dem är att:

"känna till några vanliga myter och motiv i litteraturen, vilka speglar frågor som har sysselsatt människor under olika tider"

Med andra ord så började jag på en PowerPoint om myter. Det var förstås hur kul som helst och ämnet har alltid fascinerat mig. Just nu läser jag också
"Myternas makt" av Joseph Campbell och Bill Moyers och den är superintressant! Nu hann jag förstås inte klart med PowerPointen, eftersom ämnet är så stort och klockan var sent, men kanske hinner jag fortsätta i dag?

Kommentarer
Postat av: Angelika V

Ah, den är jättebra, läste den för några år sen och hittade väldigt mycket tänkvärt!

Kram!

Postat av: Ceriadwen

Angelika: Ah, vad roligt att du också har läst den! Ja, det finns som sagt jättemycket intressanta tankar. Tänk om man kunde få den djupa förståelsen för myter, wow! :)

2008-10-10 @ 23:33:39
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback