wicca and all things awesome -

Trädgården - augusti

Jag tänkte visa lite vad som händer i trädgården så här i augusti. Jag tycker själv att det är ganska spännande! :)

Klicka för större bilder.

 Här har lite ringblommor blivit skördade. Jag ska torka kronbladen och ha i bröd har jag tänkt. Egentligen skulle jag ha gjort salva, men jag har haft svårt att hitta bivax, burkar etc. Och så känner jag mig lat.


 Även salvian är redo att skördas. Den ska torkas och drickas som te mot förkylning och halsont. Och om det blir tillräckligt över gör jag rökelse av resten.


 Smaskig timjan! Den har jag dels stoppat i en flaska med vinäger, men resten ska torkas och användas som krydda i mat.


 Den allra första moroten dras upp!


 Katten var lite lagom road av moroten. Det vill säga: inte alls. ;)


 En av våra två pumpor som växer så det knakar. De är min mans små skötebarn. ^^


 Mina älskade björnbär börjar äntligen mogna!


Kommentarer
Postat av: emly

Måste verkligen säga att Oj vilken underbart härlig trädgård du ser ut att ha!!

Timjan och ringblommorna ser jättefina ut!

Vad är det för bröd du lagar med ringblommorna?



Postat av: Ekomuppen

Underbara växter och örter!

Göra rökelse av egenodlade örter låter fantastiskt. Kan du tänka dig att berätta hur man gör det?

2010-08-22 @ 18:55:30
URL: http://ekomuppen.wordpress.com/
Postat av: Ceriadwen

Emly: Tack ska du ha! :D Jag har aldrig prövat att baka med ringblomma förut, men det är en ätlig blomma som förr användes för att ge färg åt maträtter. Jag såg ett recept någonstans att man kunde ha ringblomma i bröd. Det blir väl mest i ett dekorativt syfte antar jag. :)



Ekomuppen: Tack så mycket! :) Det är väldigt enkelt att göra rökelse av salvia (det enda jag provat). Jag brukar göra så att jag plockar ett knippe salvia och binder den väldigt löst med bomullstråd. Sedan hänger jag upp den där det är torrt och varmt (men ej direkt solljus) tills den torkat lite. Då binder jag ihop den ytterligare och fortsätter så tills den är helt torr (binder man den för hårt i början kan den börja ruttna). Då förvarar jag den i en behållare tills det är dags att använda den.

2010-08-22 @ 20:16:44
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Angelika V

Härligt att kunna skörda sin egen odling! Här hemma blir det björnbär, plommon och äpplen :) Vet bara inte vad jag ska göra av alltsammans, blir så mycket!

2010-08-23 @ 21:19:30
URL: http://tikablogg.wordpress.com/
Postat av: lilitha

Fin blogg... Åh, vad jag önskar att jag skulle få tummen ur och fixa i min trädgård. Skulle så gärna vilja ha mina egna små pumpor och örter. Men nästa år så...haha. Kram Lilitha

2010-08-25 @ 00:39:48
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Ceriadwen

Ja det är aldrig för sent Lilitha! :D

2010-08-25 @ 18:21:47
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback