wicca and all things awesome -

En tanke...

Innan Samhain blir för avlägsen, måste jag försöka sammanfatta en tanke jag fick vid Mabon. Tanken ploppade upp i mitt huvud när jag tände gudsljuset i min kittel, och funderingen rörde Guden och hans aspekter vid Samhain.

I vanliga fall brukar man ju säga att Guden offras under tre högtider (Lughnasadh, Mabon och Samhain) för att slutligen färdas till dödsriket vid Samhain och stanna där till Yule när han återföds samtidigt som solen vänder. Men min tanke var en annan, alltså:

Tänk om Guden når fram till dödsriket redan vid Mabon, och sedan återvänder till vår värld under Samhain-natten som herre över den vilda jakten? Som de dödas herre bereder han vägen mellan världarna denna natt, och då känns det på ett sätt självklart att han redan ska vara herre i dödsriket! Efter natten återvänder han och blir återfödd vid Yule.

Verkar det här vettigt för någon annan med, eller bara dumt? :)




Kommentarer
Postat av: Micka

Väldigt spännande tanke du har tycker jag, varför skulle det inte kunna vara så? jag tycker dessutom att alla ska få ha sin egna uppfattning som känns bäst för dem.

Jag tex väljer att helt ta avstånd från guden just nu. Inte för att jag inte tror på honom för jag tror ju på balansen mellan kvinnligt och manligt, men jag kan helt enkelt inte hitta vart han passar in hos mig just nu. Men jag tror att han kommer till mig när jag är redo och då kommer allt bli klart! :)

Postat av: Angelika V

Ja, men nog tycker jag det är en intressant tanke! Har snuddat vid tanken själv nån gång när jag var nybörjare, vet inte riktigt varför längre, men det var väl nåt jag läste som jag tyckte verkade konstigt ;)

Jag läste mycket om nordiska gudar och svensk folktro av Ebbe Schön som tonåring, då jag läste att Oden är ute och rider om vintern (skulle man akta sig för), som jag senare då kopplade ihop med Guden. Minns inte detaljerna i detta nu, men hoppas du begriper nåt av mitt svamlande :P

2010-11-22 @ 10:21:32
URL: http://bluerainwicca.blogspot.com/
Postat av: Lilitha

Ja, varför skulle det inte kunna vara så. Nån måste ju vara med och leda eller föra mellan de olika världarna...annars blir det nog kaos. Har aldrig tänkt på det. Kram Lilitha

2010-11-22 @ 14:59:11
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Ariadna

Varför inte? Sabbaternas betydelse överlappar ju varandra så det är en mycket möjlig tanke!



Var Välsignad!

2010-11-22 @ 20:35:51
URL: http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se/
Postat av: neina

Ryser av välbehag/igenkänning när jag läser detta. Jag tror du har kommit på något!! Tack!!!

2010-11-24 @ 22:49:14
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback