wicca and all things awesome -

Föreläsning och annat

Nu är det väl vid min själ dags för en uppdatering!

En rolig sak jag måste nämna som jag inte tänkte på innan, handlar om tarotkorten jag drog förra veckan. Jag fick då Hjulet som ett av korten. Två dagar senare var jag på en föreläsning om Medicinhjulet! Alltså, får man vara så här oobservant?! ;)



Vad jag kan säga om föreläsningen är i alla fall att indiansk andlighet inte helt är min kopp te, men att idén om medicinhjulet är otroligt lik cirkeln inom Wicca. Det är samma tanke med cirkel som läggs ovanpå cirkel, olika saker som kallas in vid ceremonier. Medicinhjulet har blivit avmystifierad för mig, innan tyckte jag allt man läste var väldigt luddigt. Så det var väl bra åtminstone! Jag blev sugen på att deltaga i en ceremoni och jämföra med Wicca förstås.

Föreläsaren påstod förresten att skillnaden mellan ritual och ceremoni var att i ritualen med sina bestämda steg får inget gå fel, och det finns inget rum för spontanitet. Men det tycker jag att det delvis finns inom Wiccas ritualer, och de brukar ju snarare kallas ritualer än ceremonier, som jag upplever det. Jaja, beror väl på vad man lägger in i orden. Vad tycker ni?



Och så detta med jobb då. Nu har jag varit på plats och jobbat tre dagar och jobbat hemma den fjärde. Jag trivs än så länge jättebra! Jag och min ena kollega håller på och boar in oss och har hittills tagit med både kristaller, tavlor och bonader att göra hemtrevligt med. Vi har det så mysigt! Man kommer på morgonen, jobbar en stund, går en sväng i skogen med kollegans hund och dricker sedan kaffe och äter smörgås när man kommer tillbaka. Så rullar dagen på och rätt vad det är ska man åka hem igen. Jag hoppas jag blir kvar!





Jag bara måste rekommendera er att se den senaste Harry Potter-filmen också. Vi såg den i torsdags och jag tyckte den var kanon! Mycket underhållande. Avatar: The Last Airbender tyckte jag också mycket om!

Något annat som är underhållande just nu är att sticka. Den senaste tiden har jag gjort två mössor, och nu i helgen har jag stickat en axelvärmare med en egen knapp i cenitlera. Snabbt och enkelt var det, och åh så kul! Det blir fler sådana i framtiden!


Kommentarer
Postat av: Angelika V

Jätteroligt att läsa att du har det så bra på nya jobbet! Du verkar glad och full av energi igen, härligt!



Håller med dig vad gäller ritualer, jag tycker allt att det ska vara ok att få göra lite misstag i en ritual, för jag har lite växt upp med tankesättet: gudarna har humor! :D

Postat av: Ceriadwen

Angelika: Haha, vad underligt det är hur mycket som framgår genom lite text! Jag känner mig glad och har fått förnyad energi! Att gå omkring utan riktning stjäl verkligen energi för mig och jag har känt mig rätt hopplös en tid. Men nu börjar jag på ny kula! Kram på dig!

2010-11-21 @ 10:35:05
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Sarah

Både begreppen Rit/ritual och Cermoni är jättesvåra att få grepp om. Jag har läst både Etnologi A (där jag bland annat skrivit en tenta om bladn annat de båda begreppen) samt Religionsvetenskap A nu under en kortare tid och jag är fortfarande inte helt säker. Sen är det ju bara bruk av själva begreppen och hur man använder dem som vi kan diskutera egentligen tror jag.



I uppsatser och andra, vetenskapliga, arbeten är ju därför en begreppdefinition viktig så man förstår vad författare menar när h*n andänder sig av ett visst begrepp.



Att förenkla begreppen så till den milda grad som din föreläsare tycks ha gjort känns dock fruktansvärt vanskligt och till och med lite ignorant. Men jag var å andra sidan inte själv där så jag skulle inte lägga för mkt vikt vid det uttalandet. :)



http://meinemagie.blogg.se

2010-11-21 @ 11:10:11
URL: http://syntkatten.blogg.se/
Postat av: Ceriadwen

Sarah: Det var något han nämnde i förbifarten men jag hakade ändå upp mig på det. Vad bra då att inte ens forskningen har en riktig definition av begreppen!



PS. Gillar idén till din nya blogg! :D

2010-11-21 @ 13:03:22
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja, de har säkert NÅGOT definition men den känns i alla fall VÄLDIGT luddig. Jag återkommer om jag kommer över mina gamla studielitteratur från etnologikursen och hittar något mer matnyttigt! Kanske borde skriva ett inlägg om det i min nya blogg också! :) Kul att du gillar den, hoppas den utförs bra också bara! ;)



http://meinemagie.blogg.se

2010-11-21 @ 15:44:22
URL: http://syntkatten.blogg.se/
Postat av: Sarah

Litet inlägg... fast jag kom inte fram till så mycket tyvärr! :P



http://meinemagie.blogg.se/index.html

2010-11-22 @ 13:18:57
URL: http://syntkatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback