wicca and all things awesome -

Tarotläggning

Många andra har skrivit om tarot på sina bloggar och det är ju inte annat än att man blir inspirerad! Jag är en lättsuggesterad människa. ;)

Med så mycket nytt på gång (jag har nu fått en provanställning som börjar på tisdag) ville jag dra tre kort som råd/hänvisning för den närmsta framtiden. Jag använde en av mina lekar som heter Pagan Tarot.



Det första kortet blev Hjulet. På kortet sitter en kvinna tankfullt och iakttar en dataskärm med ett cirkeldiagram. För mig handlar det om att objektivt iakttaga en situation, ta ett steg tillbaka. I objektiviteten ligger kontrollen och styrkan i det här kortet, att vara sin egen lyckas smed och se vad som behöver göras. Man har också nått en etapp, kan pusta ut, glädja sig och samla kraft inför nästa.

Det andra kortet blev Bägarnas elementarväsen. I kortet ses ett kvinnligt väsen simmandes nära botten, och det ser ut som att hon just tagit sig ut genom en liten marköppning och stiger mot ytan. Här handlar det om något nyinitierat, känslor som utvecklas genom nya situationer och utmaningar, kanske relationer. Här finns möjlighet till känslomässig mognad och utveckling.

Det tredje kortet blev Styrkan. Till skillnad mot Waite-leken är kvinnan på det här kortet ingen bemästrare av djuren, utan sitter lugnt och fridfullt omgiven av dem. Styrkan i det här kortet talar mer om respekt och tolerans och att mångfald berikar. Kanske handlar det också om styrkan i att vara många, eller be om andras råd eller hjälp när det känns motigt.


Kommentarer
Postat av: Moonwitch

Låter som korten du drog verkligen var de rätta just nu. Önskar dig lycka till med jobbet.

Apropå det där med Styrkan så har jag nog aldrig sett kvinnan i Rider Waite leken som att hon bemästrar lejonet, mer att hon är i harmoni och samklang med det.

Postat av: Anna

Med cirkeldiagram är det viktigt att hitta diagrammets kärna även om det är fullt med data. Så kanske dags för dig att hitta ditt inre center även när saker förändras? Låt dina känslor guida dig på vägen och våga omfamna även det som är skrämmande och okänt?

2010-11-14 @ 12:24:44
URL: http://forum.tarotidag.se
Postat av: Ceriadwen

Tack Moonwitch! Jag ser lejonet i det här fallet som en symbol för det djuriska i människan, men att kvinnan med sin viljekraft bemästrar den sidan eller håller den under kontroll. Så mja, det kan ju betyda balans och samklang. Spännande med olika tolkningar.



Fin tolkning Anna. Där fick du verkligen ihop korten! :)

2010-11-14 @ 20:30:51
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Jag har märkt att när jag får hjulet så händer det alltid något som jag inte riktigt har tänkt mig. Att jag måste ändra taktik på mitt liv. Men att ha med styrkan i ett lägg är alltid ett stöd...man klarar mer än man tror. Förresten tack för bilderna som du skickade...och den vackra reflektionen av korten. Kraaaaam Lilitha

2010-11-15 @ 16:34:56
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: cilla

oh va jag önskar att jag kunde spå, nångång kanske. väldigt mycket fint i din blogg. kramisar

2011-03-07 @ 21:06:32
URL: http://wiccankraft.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback