wicca and all things awesome -

Insikt

Jag fick just en insikt. Jag gick hem från teatern, där vi hade talat och gjort övningar om personlighetstyper. Av någon anledning började jag viskande repetera åkallan av riktningarna. Det var som att arbetet med mitt inre hade gjort mig mer inriktad mot andlighet. Och då slog det mig:

När jag är i kontakt med mitt inre, mitt väsen, är jag även i kontakt med det gudomliga. När jag utforskar mig själv, utforskar jag samtidigt det gudomliga. Det var som något jag hörde tidigare i dag: Ögat som du betraktar Gud med, är samma öga som Gud betraktar dig med".

När jag riktar blicken mot mig själv, riktar jag samtidigt blicken mot det gudomliga. Jag är allt och alltet är jag, världen i ett sandkorn.

Jag tror att det kan vara därför som jag har känt mig som mest i kontakt med det gudomliga när jag har målat. Förr har jag tänkt att det berodde på den skapande kraften, men nu har jag tänkt om. Jag tror att det är för att jag går upp i mitt inre, jag bearbetar tankar och känslor och inte minst jobbar jag med symboler.

Kanske den gamla grekiska uppmaningen på templets vägg: "Känn dig själv", egentligen skulle vara "Känn dig själv - så känner du Gud"?




Kommentarer
Postat av: Moonwitch

Väldigt insiktsfullt och klokt...:) Även om man på ett plan vet detta att vi alla är ett med det gudomliga så är det en sådan mäktig och nästan outhädlig tanke när man får till sig det i vissa klara stunder, när man inte bara vet det rent intellektuellt utan med hela kroppen, själen, sinnet, hjärtat...Underbart!

Postat av: Ceriadwen

Moonwitch: Precis... Och innan dess har man nog egentligen inte "vetat". :) Jag har känt detta tidigare också, men det här kan kanske vara den tydligaste upplevelsen hittills. Fast fullständig kände jag inte att den var så den kommer säkert minst en gång till. Hmmm...

2010-10-13 @ 09:25:18
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Madde

Underbar insikt. Det är bara så synd att man inte ta den till sig mer än vad man gör... förstår du vad jag menar?

2010-10-13 @ 12:16:39
URL: http://ayanna.bloggplatsen.se/
Postat av: Ceriadwen

Ja jag tror jag förstår Madde. Det är svårt att bevara insikten klar och tydlig i sitt inre, den liksom... flyter iväg... :-/

2010-10-13 @ 17:59:35
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Moonwitch

Sv: Kom inte på ett bättreord än mellanhänder,men jag tror att du förstod ändå hur jag menar.

Vad det gäller Maj så har jag redan tipsat henne om Onns sida, så jag hoppas hon tar sig en titt där, det är så svårt att förklara wicca bara i ett kommentarsfält..:)

2010-10-14 @ 20:29:24
URL: http://ritamang.blogg.se/moonwitch
Postat av: Anna

Visa, visa tankar som jag skall bära med mig!

2010-11-02 @ 17:23:37
URL: http://www.tarotidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback