wicca and all things awesome -

Tankar inför Imbolc

Nu har det inte varit så mycket action här på ett tag. I fredags avslutades ett tvåveckorsvikariat som jag haft på den "gamla vanliga" skolan. Det tog massa energi, jag är verkligen inte van att jobba så hårt längre, jag är förslappad. Jag hade så gärna velat fira fullmåne med er andra som hade bestämt gemensamt, men jag var jättetrött. Stämningen var dock laddad och det kändes som att det var något extra på gång.

MEN, i går såg jag något så häftigt: en REGNBÅGE runt månen! Det var otroligt vackert och magiskt.

Min man har varit i London med sina kollegor, och med sig tillbaka hade han en t-shirt med en seriekaraktär jag gillar, och en stämpel med bläckplatta. Något för min skuggbok kanske. :) 



Jag börjar också vrida min omvärld mot Imbolc. Julen städades ut ordentligt i går och nu är matrummet alldeles vitt och luftigt. Underbart! Nu vill jag bara ha en vit löpare och en vas med färgglada tulpaner på bordet! Altaret har jag också börjat ändra, men jag måste köpa nya ljus. Jag har alltid ljus i guld och silver för Guden och Gudinnan, men förutom vid jul är det svårt att hitta de färgerna. Det är säsongsbetonat även om man inte kan tro att det skulle vara det...

För ett tag sedan klottrade jag ner några idéer för mitt Imbolc-firande i min skuggbok. Jag tycker att Imbolc är en sådan tacksam högtid på sätt och vis. Det är i början av året, och allt som handlar om förändring, förnyande, renande och energi är passande. Jag vill rena och inviga mitt smycke med trippelmånar, som jag köpte i Edinburgh. Jag vill tillverka och dekorera med Brigids kors, som ett symboliskt skydd för hemmet. Jag vill även rena hemmet ordentligt (magiskt), skriva poesi och göra lite örtmagi. För många år sedan sådde jag solrosfrön vid Imbolc, och de kom upp på tre dagar och växte sig sedan höga och vackra tillsammans med den önskan jag band vid dem.


Kommentarer
Postat av: Moonwitch

Lät som en underbar idé med solrosfröna...Kanske något jag nappar på i år.

Ta hand om dig!

Kram!

Postat av: Ceriadwen

Vad kul Moonwitch! Man kan ju även anpassa fröerna efter önskningens syfte, och då ta hänsyn till färg, form eller magisk tradition. :)

2011-01-23 @ 22:07:41
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: neina

:) Inspirerande läsning om Imbolc! Det är bra att börja vända sig mot högtiden i god tid innan den kommer; så hinner man bygga upp lite förväntningar och stämning, plus att man blir inte överrumplad (vilket hänt ibland tyvärr)!



Imbolc är en så skön högtid.



(Precis den stämpeldynan har jag också, satt med den i handen häromdagen och funderade på om den skulle komma med i flytten :D )

2011-01-24 @ 12:49:19
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Lilitha

Ja just det, snart är det ju Imbolc. Där måste jag gå in och läsa lite mera om. Kram Lilitha

2011-01-24 @ 12:56:47
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Ariadna

Ja visst är Imbolc härlig med all sin fräschör och nyhetens behag ;) Den känns så fin och ljus, enkelt men ändå vacker. Alla högtider spelar ju sin roll men just Imbolc är nog min absoluta favorit. Ha en underbar Imbolc i förväg ;)



Kramar och Var Välsignad!

2011-01-24 @ 20:44:27
URL: http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se
Postat av: Ceriadwen

Neina: Haha, där ser man! :)



Ariadna: Ja, nyhetens behag var en bra beskrivning. :) Imbolc kommer nog på min 3-i topp iaf, en mycket härlig högtid!

2011-01-25 @ 10:30:30
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: Leanderanneli

I really enjoyed my visit. A great site

2011-11-16 @ 11:16:38
URL: http://leanderanneli.bloghandler.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback