wicca and all things awesome -

Wiccas kosmologi

Nyligen skrev Ariadna ett spännande inlägg om wiccas kosmologi, utifrån boken Progressive Witchcraft, som jag också har nämnt tidigare i bloggen. Jag har dock bara läst valda delar av boken och inte den som handlade om just kosmologin. Det rättade jag till i går kväll, eftersom jag tänkte att det kunde vara intressant att diskutera. Wow säger jag bara, jag kan inte förstå att jag inte har läst det tidigare!

Den kosmologi som Farrar och Bone målar upp, och som är inspirerad av keltisk och nordisk med tre olika nivåer, känns väldigt användbar och överensstämmer väl med de psykologiska tankarna om ett Överjag, Jaget och det Undermedvetna. Även jungianska begrepp som "skuggan" och "anima/animus" används. De tre nivåerna (jag orkar inte översätta i skrivandets stund) benämns i boken som "The Astral Realm", "The Realm of Experience" och "The Underworld". Ovanför The Astral Realm finner vi "The Realm of the Divine". På samma nivå som The Realm of Experience, vår utgångspunkt, ligger även "The Elemental Realms". Under "The Underworld" sägs "The Ancestral Realm" befinna sig.

Jag håller med Ariadna om att de olika sfärerna inte beskrivs ingående nog, och att det är svårt att få grepp om skillnader mellan vissa. Andra saker gav mig riktiga aha-upplevelser, och bekräftelse på vad jag upplevt inom mina "pathworkings". Till exempel beskrivs det vara lättast att nå The Underworld genom Vattnets sfär, oftast symboliserat som en sjö, källa etc. "The Guardian of the Mysteries" beskrivs som väktaren till The Underworld, och är en skrämmande gestalt som inte släpper förbi dig om du inte är redo, eller som ber dig besvara en fråga eller gåta. Detta stämmer mycket bra med mina egna erfarenheter.

Jag tror att i ungefär 8 fall av 10 strävar jag efter att färdas neråt i stället för uppåt. Jag måste tänka på balansen där och utforska även de andra sfärerna.

Tanken på en uppdelning av vad man grovt kan kalla ovan, mellan och undre värld är något jag haft med mig ända sedan jag började utöva wicca. En sådan kosmologi talade min första lärare om, och att utforska sfärerna var en av de saker han var mest intresserad av tror jag. Själv har jag använt det mer utan att tänka så mycket, utan någon större reflektion. Men nu, med denna karta i mina händer, väcks upptäckarlusten!

Just nu känns dock systemet lite rörigt, och om jag skulle arbeta med det krävs det nog mer studier för att sätta sig in i det lite bättre.


Kommentarer
Postat av: Ariadna

Ja, kapitlet väckte onekligen en hel del aha-upplevelser som du skriver. För min del måste jag nog leta reda på jungiansk psykologi och kanske lite böcker om asatro för att komplettera. Systemet känns lovande men inte komplett så det här är någonting att bita i. Hoppas att du vill dela med dig av dina kloka funderingar om du undersöker denna kosmologi närmare ;)



Kramar och Var Välsignad!

Postat av: Ceriadwen

Jag gjorde ett experiment i går, men jag vet inte om jag gjorde något misstag eller om någon skojade med mig. Jag tog mig till Vattnets sfär för att ta mig vidare till Underjorden. MEN, jag hamnade i Jordens sfär i stället. Fortsättning följer... :)



Kram!

2011-01-03 @ 19:59:09
URL: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback