wicca and all things awesome -

Från en högtid till en annan

En indisk student gjorde mig uppmärksam på att det nu är tid för den indiska ljushögtiden Diwali. Det är en festival som pågår i fem dagar och började i går vid mörkmånen. Av vad jag har läst, firar man främst gudomarna Rama och Lakshmi. Lakshmi är en gudinna jag nyfiket har nosat på under flera år. Vid firandet tänder man många små oljelampor, diyas, för att symbolisera det godas seger över ondskan. Man har på sig nya kläder, äter sötsaker och försöker utföra goda handlingar.

Jag är förstås inte insatt, men jag tycker att Diwali känns lite som en blandning mellan Samhain, Yule och Imbolc. Samhain eftersom det inleder det nya året, Yule eftersom det är ljusets triumf i och med Solgudens födelse och Imbolc eftersom det är den främsta ljushögtiden.

 


Kommentarer
Postat av: Månhäxan

Låter som en väldigt vacker högtid...:) Vad underbart när männsikor delar med sig av sina högtider...och ofta visar det sig att många högtider har otroligt mycket gemensamt...Tänk om vi en dag kan fokusera på våra likheter i stället för våra olikheter....

Kram!

Postat av: Ceriadwen

Ja verkligen! Så tänker jag med... Kram!

2011-10-31 @ 21:39:47
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: CrimsonAnna

Jag tänker också så:) Till jul i år kommer jag att blanda det. Det blir runor på ljusen i adventsstaken:)

2011-11-11 @ 10:30:31
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback