wicca and all things awesome -

Före och efter Midsommar

Ja, som ni såg i inlägget innan har jag redan firat Midsommar/Litha. Det egentliga sommarsolståndet infaller imorgon, den 21:a, men då jobbar jag. Att fira efter en arbetsdag, när planen var att släpa ut massa saker i skogen, kändes inte så lockande. Det var jobbigt nog på en ledig dag! ;)

Jag hade två jättehärliga timmar i skogen. Vädret hade klarnat upp och solen gav ett värmande sken, träden skyddande från blåsten. Till och med de annars så envisa och närgångna myggen lyste med sin frånvaro! Det var med andra ord nära perfektion. Det är SÅ VÄRT DET att ta sig ut i naturen, med tung packning som ger träningsvärk i armarna dagen efter, med en ritual inpräntad i huvudet och bara ge sig hän. Att låta orden flyta, att lägga till en del vid stundens ingivelse, dofta rökelsen blandat med jordens doft, lyfta gudsljuset högt mot himlen och offra vin mot en sten.

Jag har fått frågan om banden i trädet. Det i guld är från i går och det gröna är från Beltane 2010. Det handlar förstås om lite magiskt arbete. Vid Samhain bränner jag nog upp dem i kitteln, jag får lite dåligt samvete när jag lämnar saker sådär som inte är biologiskt nedbrytningsbara!


Kommentarer
Postat av: Micka

Håller helt med dig, det är mödan värd att ta sig ut i naturen för att fira, hur mycket packning man än har! Tur är väll att jag inte brukar ha så mycket med mig ;)



Kramar

Postat av: Moonwitch

Visst är det helt annorlunda att fira ute på en avlägsen plats...tyvärr blir det bara trädgården mitt utefirande sträcker sig till...men vem vet..en dag kanske....Blir i alla fall himla sugen när jag ser ditt firande...:)

2011-06-21 @ 13:51:56
URL: http://themoonwitch.blogg.se/
Postat av: neina

Det låter helt underbart! Och det kan ju bli så bra, när man är 'rutinerad' som du, då kan det flyta så att du också kan ge dig hän... Allt gott! Kram!

2011-06-22 @ 21:57:30
URL: http://hyllebaer-neina.blogspot.com/
Postat av: Ceriadwen

neina: Åh jag vet inte om jag känner mig så rutinerad egentligen. Men de senaste två åren har jag märkt en liten förändring, att jag känner mig säkrare och säkrare... Det är också under de åren jag har firat alltmer regelbundet, så övning ger färdighet antar jag! :) Kram

2011-06-24 @ 13:53:11
URL: http://ceriadwen.blogg.se/
Postat av: BlueRain

Låter helt underbart! Jag har aldrig gjort en ritual utomhus, känner aldrig riktigt att jag hittar några bra ställen där jag får va ifred, men jag är nog bara lite feg tror jag ;-)

2011-07-05 @ 21:38:38
URL: http://angelikavaalaewenson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback